Aruba en Panama

20 januari 2017 - Colón, Panama

Na een volle dag op zee kwamen we op de vijfde dag aan op Aruba. Vanwege de nogal harde wind hadden we iets vertraging opgelopen, maar dat was geen probleem voor de excursie.
We hadden een snorkel en surf excursie op een catamaran geboekt. Deze lag vlakbij het schip, dus we hoefden niet eerst te reizen. Geweldige Arubaanse bemanning met hoop humor. We gingen twee keer snorkelen. Voor Ton geen succes, maar voor mij wel. Zo veel mooie vissen gezien. Het was net alsof je boven in een aquarium hing. De tweede duik was boven een wrak. Bij dit wrak zwommen heel veel soorten vissen waaronder een hele school met gele vissen. Helaas weet ik niet hoe ze heten. Ik heb ook nog gefilmd, dus misschien kan ik het later nog nazoeken.
Na de tweede duik kregen we heerlijke cocktails met uiteenlopende kleuren. En er werd natuurlijk gedanst. Heerlijke middag gehad.
Vervolgens even aan boord van de Zuiderdam gegaan om ons om te kleden. Vervolgens rondje door het centrum van Oranjestad gelopen. Helaas waren de meeste winkels net dicht.
Als afsluiting bij een eettentje aan de kade gezeten. Grappig dat het bedienend personeel gewoon Nederlands spreekt.
Om half 10 moesten we weer aan boord zijn. Ton was niet zo lekker, maar ik ben vervolgens nog een rondje gaan lopen en heb in het kraaiennest gezeten met een Amaretto (of twee, drie..). Ik kon het schip dat voor ons lag zien vertrekken in het donker. En een half uur later vertrokken wij ook.

De volgende dag was weer een volle dag op zee. We dachten toen we wakker waren dat het kwart over 7 was en dat we nog wel wat tijd hadden, maar het bleek een uur later te zijn. Telefoon was weer automatisch een uur terug gegaan, maar de scheepstijd niet. Dus was het te laat om chique te ontbijten. We zijn weer naar dek 9 gegaan voor het buffet. Ook heerlijk (omelet en wafel).
Daarna zijn we naar een Q&A (vraag en antwoord) bijeenkomst geweest in verband met het Panamakanaal. Erg interessant. Daarna ging het over de historie ervan. Werd ook leuk verteld.
Ik ben toen op het zonnedek gaan liggen en heb tussendoor gezwommen. Het was er druk. Ton is rond gaan lopen. Daarna samen bij het binnenzwembad aan de hamburgers met bier gezeten. Het was toen veel rustiger, ik vermoed siësta tijd voor al die oudjes.
Ik had nog voornemens om te gaan fitnessen, maar die zijn ondertussen verdwenen.

'S Avonds heerlijk gegeten in het Italiaanse restaurant. Op tijd naar bed, want morgen vroeg op vanwege het Panamakanaal.

De volgende dag om 6.00 uur opgestaan omdat we vroeg door de sluizen zouden varen. Dus naar het voordek op de 4e verdieping gegaan waar we ook koffie/jus d'orange en een broodje kregen. We lagen nog niet in de sluizen, we waren verlaat.
Langzaamaan werd het lichter en kwamen we steeds dichterbij. Wel een belevenis. Je denkt van tevoren: zo'n schip gaat nooit passen. Maar het past net!
Ondertussen ontbeten en toen verzamelen voor de excursie. Dit duurde wel lang, mede omdat we verlaat waren en omdat we de laatste groep waren die vertrokken met de tender. Vervolgens gingen we per bus naar de oude locks en hebben deze van heel dichtbij kunnen bekijken. Het was wel een hele warme dag, maar gelukkig hadden we onze hoeden, zonnebrillen en water. Ondertussen zagen we de Zuiderdam weer in de sluis varen. Deze deed de terugweg zonder ons.
Daarna gingen we per bus naar de nieuwe sluis die op een andere manier werkt. Vanaf het panoramadek kon je de nieuwe sluis goed zien. En we hebben er een video bekeken met uitleg. Erg verhelderend.
Daarna reden we met de bus naar Colon. Wat een stad. Gewoon doordouwen met zo'n bus, anders kom je er niet. Zijn we niet gewend. We werden afgezet bij een winkelcentrum waar we kunnen internetten. Het schip was er nog niet, maar deze was er binnen het uur.
Ton ligt lekker op de kamer bij te komen en ik werk ondertussen in de terminal het reisdagboek bij, want we hebben jullie enigszins 'verwaarloosd', maar dan ging niet anders wegens gebrek aan internet.
We vertrekken vanavond om 20.00 uur richting Costa Rica. Morgen geen rustdag, want we doen weer een excursie. We gaan met een bus richting het tropisch woud en gaan daar met een airtram door de boomtoppen. Spannend!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Margret:
    20 januari 2017
    Jullie hebben het maar druk, en hoe gaat het met de zeeziektes ?
    Veel plezier met de excursies
  2. Marianne Engel:
    Jullie genieten optimaal!
  3. Wilma:
    20 januari 2017
    Geweldig! Het is echt een droomreis!
    Zuk genieten! Ja fitness komt later wel wel weer hoor! Ben benieuwd naar die airtram door de boomtoppen!
  4. Marion:
    20 januari 2017
    Ik heb geen last van zeeziekte, Ton wel een beetje. En hij is flink verkouden.
  5. Bert engel:
    20 januari 2017
    Ook al bij de BB kingclub geweest
  6. Marion:
    20 januari 2017
    Nee nog niet. Waar is die? Op Jamaica?
  7. Ron en Betty:
    21 januari 2017
    Heerlijk even de tijd genomen om jullie verhalen achter elkaar door gelezen.
    Lijkt dan net of ik erbij was...
    Klinkt allemaal zeer relaxed ondanks het schema gevoel?!
    Zou wel wat meer foto's willen zien .
    Vanuit ons koude kikkerlandje de hartelijke (vakantie)groetjes !!
    Benieuwd naar jullie verhalen volgende week...jeetje nog een week . Xxx
  8. Bert engel:
    Aan boord!
  9. Cor kisemaker:
    21 januari 2017
    Geweldig hoor wat een leventje geniet er maar lekker van ik doe dat wel van het verslag van jullie gr van uit het koude eiland in Medemblik met zijn - 3 graden
  10. Ma:
    21 januari 2017
    Wat een geweldige vakantie, heeeeel bijzonder! Heel veel fijne dagen nog en genieten maar dat kan niet anders als ik dit lees. Alles goed hier in Oostzaan, gr van Rick!
  11. Ma:
    21 januari 2017
    Ik hoor het nog wel of jullie uit de boomtoppen zijn gekomen, veel plezier nog, en cruise maar verder. XXX.
  12. Astrid:
    22 januari 2017