1e dagen aan boord

20 januari 2017 - Colón, Panama

Zondagochtend de 15e januari werden we opgehaald door dezelfde man die ons van het vliegveld ophaalde en hij heeft ons naar de Zuiderdam gebracht. Onderweg kregen we uitleg over hoe onder andere het inchecken verloopt. We moesten onder andere een verklaring invullen dat we geen last hadden of hebben gehad van diarree. Ze zijn erg bang voor uitbraak van het norovirus. Is al 2 keer gebeurd op het schip.
Nadat we onze koffers hadden afgegeven zijn we ingecheckt en hebben we onze keycard gekregen. Deze is voor meerdere doeleinden: hiermee kun je drankjes afrekenen, word je gescand als je van en aan boord gaat.
Vervolgens naar onze hut (stateroom) gegaan. Prachtige hut met balkon op 5 hoog. Alles keurig netjes.
Vervolgens hebben we het schip een beetje verkend. Bij terugkomst in de hut bleek onze tweede koffer ook te zijn gearriveerd. Dus meteen alles maar uitgepakt.
Om kwart over 3 was de ontruimingsoefening. Er werd eerst via de luidspreker (en ook op TV) verteld welke soorten signalen er gegeven kunnen worden. Bij de 3e moesten wij naar 'onze' reddingsboot. Er werd gecontroleerd of je er ook was, want als je niet mee doet mag je van het schip af.
Daarna zijn we naar het Lido-dek gegaan bij het zwembad. Daar gezellig zitten praten met andere Nederlanders onder het genot van een margarita.
Om 16.00 vertrokken we onder luid getoeter. De Koningsdam (nieuwste schip) lag er ook en vertrok tegelijkertijd. Allebei richting de Bahama's. 'S Avonds hadden we luxe diner in de Pinacle Grill vanwege onze boeking via de ANWB. Heerlijk gegeten.
Nog even heerlijk op ons balkon gezeten en vervolgens vroeg naar bed. Het tijdsverschil is nog niet geheel verwerkt.

De volgende dag kwam het schip om 8.00 aan bij de Bahama's, bij het eiland Halve Moon Cay. Een eigen eiland van de HAL. Na het ontbijt (ook poepie chique) aan land gegaan met een tender (een reddingsboot). Eerst rondje over het eiland gelopen. Prachtige planten en heerlijk weer. Vervolgens aan de kust op een stretcher gaan liggen. Ik ben heerlijk gaan zwemmen met als uitzicht beide schepen (Zuiderdam en Koningsdam). Echt paradijselijk voelde het daar.
Er werd een BBQ georganiseerd voor alle gasten van beide schepen. Ik vermoed zo'n 3800 man (als iedereen van boord was gegaan). Er was echt van alles te krijgen. Erg goed verzorgd. Onder genot van een biertje lekker gegeten.
Daarna nog even langs de kust terug gelopen naar de tender om weer aan boord te gaan. De dag had wat mij betreft nog veel langer mogen duren. Maar om 15.00 uur werd het anker gelicht en voerden we weer verder. Ze hadden wel wat moeite om eerst de 3 reddingsboten (tenders) weer aan boord te heizen vanwege de hoge golven. Maar nadat het schip een kwart slag was gedraaid lukte het.
'S avonds heerlijk gegeten. Telkens zit je met anderen aan tafel en iedereen vertelt was hij/zij vandaag komt en hoe vaak ze gecruisd hebben.
De gemiddelde leeftijd ligt erg hoog hoor. Bijna iedereen is 'retired'. Veel oudere Amerikanen die soms ook nog erg slecht ter been zijn. We voelen ons heel erg jong hier. We zullen zeker de eerste die bij de reddingsboot zijn!!

Na het eten naar het verwelkomingsfeestje gegaan van de kapitein voor nieuwe cruisers. Kennis gemaakt met de kapitein (Bart Vaartjes (Nederlander)) en anderen. Geen handjes schudden, want ze zijn bang om ziektes te krijgen. Even in het Nederlands met Bart gekletst. Daarna nog met een ander Nederlands koppel staan te praten die ook in het hotel in Miami Beach verbleef.
Daarna naar onze hut gegaan. We lagen weer vroeg.

Vandaag (cruisedag 3) een dag op zee. Na het ontbijt ben ik meegelopen met een korte excursie door de keuken. Leuk om te zien hoe het er daar uit ziet en aan toe gaat. Daarna ben ik wezen fitnessen. Goed bezig!
Vervolgens zijn we naar het Lido dek gegaan bij het zwembad en daar heerlijk gezeten, gelezen en gegeten en gedronken. Zwaar leven dus ....

'S Avonds een show gezien die werd aangekondigd door de kapitein en zijn rechterhand. Prachtige show met een zangeres, twee zangers en meerdere dansers. Ze konden heel erg mooi zingen.

1. Cor kisemaker:
    20 januari 2017
    Poe poe wel heel mooi en lekker daar ik vind het een mooi verslag krijg net een beetje het gevoel of ik mee ben ja was dat maar waar gr van uit koud medemblik brrr - 3 graden koud hé.
  2. Astrid:
    22 januari 2017
    Klinkt allemaal heeerlijlk!!
    Hahaha, als eerste bij reddingsboot vanwege de voorsprong in leeftijd! :-)