Costa Rica, Jamaica en de laatste dagen

25 januari 2017 - Atlanta International Airport (hartsfield Jackson), Georgia, Verenigde Staten

Costa Rica
Zoals eerder vermeld hadden we geen rustdag na Panama, maar kwamen we de volgende ochtend vroeg aan in Costa Rica. Alwaar we weer deelnamen aan een excursie.
Om 8.00 uur verzamelen en om 8.15 uur zaten we in de bus richting het tropisch regenwoud in het midden van Costa Rica. We hadden een hele leuke gids, Manuel,  die heel veel dingen vertelde en een goed gevoel voor humor had. We zaten 2 uur in de bus om op onze bestemming aan te komen. Onderweg zagen we een luiaard aan de electriciteitsdraden hangen. Zo grappig beestje.
Na twee uur kwamen we aan bij het excursiepunt: een airtram door het tropisch regenwoud. Maar voordat we met een kleiner busje naar het beginpunt reden moesten we even wachten en toen wees de gids ons op een reuzenspin. Niet eng hoor, maar mooi.
Aangekomen bij het beginpunt van de airtram liepen we eerst nog even rond met onze locale gids Jorge. Hij wees ons ook op een luiaard en twee grote toekans. Prachtig hoor zo in het wild.
Vervolgens gingen we aan boord in de airtram; een open bakje voor 6 personen plus de gids waarin je kon zitten. Van boven afgeschermd met een zeil vanwege eventuele regen en de zon. De airtram ging door de boomtoppen op verschillende hoogtes en zo kon je heel erg goed het regenwoud bewonderen. Wel wat vogels gezien, maar verder geen andere dieren. De hele rit duurde zo'n 70 minuten. Hele leuke belevenis.
Weer beneden aangekomen kregen we een lunch in buffetvorm. Rijst, kip, fruit, etc. Erg lekker.
En nadat we door de giftshop zijn gelopen gingen we helaas weer terug naar het schip.

Bijna elke avond hebben we in het restaurant gegeten waar je bediend wordt. Elke keer zit je weer met anderen aan tafel en heb je weer hetzelfde gesprek. Maar we hebben in het algemeen erg leuke mensen ontmoet en gezellig zitten praten.
Maar 1 keer hebben we op het Lido dek gegeten waar het zelfbediening is.

De volgorde ben ik een beetje kwijt, maar 's avonds hebben we een paar keer een show bekeken. Twee keer met zangers en dansers en een keer een buikspreker (Jamaicaanse Mathilda, erg goed). Duurt iets langer dan een uur, dus net leuk.
Daarna zijn we de laatste avonden naar een bar geweest waar ze een DJ hadden. De ene avond was het Michael Jackson avond en de laatste avond 80/90-ties avond. En tegelijkertijd was het happy hour van 9-10 uur. Lekker hoor.

Tussen Costa Rica en Jamaica hadden we weer een volle dag op zee. Dat houdt in dat ik bij het zwembad lig en dat Ton ergens gaat zitten met zijn ipad. Ieder zijn/haar eigen ding doen.

Jamaica
Wederom excursie! We gingen naar de Dunn River Falls; natuurlijke trappen in de rivier. We gingen in onze badkleding naar de kust waar de rivier in zee uitmondde. Vanaf hier gingen we naar boven lopen. Iedereen hand in hand met elkaar; een menselijke ketting. Dan kon je elkaar helpen en als je viel, viel je dus niet.
Dit was ook weer heel erg top. De gidsen maakten het ook weer erg leuk. Ton heeft gefilmd. Ik hoop later nog een filmpje te kunnen plaatsen om het te verduidelijken.
Na afloop liepen we door een toeristisch deel waar je van alles kon kopen. Aanpakken in kopen. We waren gewaarschuwd. Dus armen over elkaar en 'no thank you'.
Vervolgens gingen we naar de Bamboo Beach Resort. Een eigen strand waar we verwend werden met tapas en verschillende alcoholische drankjes. En dat om 11.00 uur 's morgens. En ondertussen konden we eindelijk weer internetten, we hadden gratis Wifi. Ik heb nog een aantal keer gezwommen. Heerlijk! Was ook weer topdag.

Laatste dag (op zee)
Na het ontbijt zijn we naar een vraag en antwoord bijeenkomst geweest van de kapitein Bart Vaartjes. Ja, hoe verzin je zo'n achternaam. Eerst vertelde hij het een en ander over de navigation brigde. Hoeveel mensen er werken en welke instrumenten er allemaal zijn en hoe de boot wordt gestuurd. Erg interessant allemaal. Vervolgens mochten mensen vragen stellen. Er zaten hele leuk bij:
- Hoe groot is uw hut? Antwoord: ik mag niet klagen.
- Zou je het beter doen als de Titanic? Antwoord: is niet te vergelijken.
- Mag je mensen trouwen? Antwoord: nee, alleen voorlopige geboorte- en overlijdensaktes opstellen.
Er was ook nog een oude dame die een kwijt moest dat zij vond dat de lift te snel dicht ging. En dat ze het antwoord van een medewerker (dan moet u sneller lopen) niet kon waarderen. Zaal moest lachen.

Daarna ben ik weer op dek gaan zonnen. Tussen de middag samen wat gegeten op het Lido dek (patat en hotdog). 'S Middags ben ik weer gaan zonnen en lezen. Ik was dus lekker verbrand ondanks het smeren. Het waaide best wel, dus je merkte er niet veel van.
Na het eten de koffer grotendeels ingepakt, want deze moest 's avonds voor 12 uur buiten de hut worden neergezet. Daarna nog even drankje gaan drinken. Gedoucht en vervolgens koffer dicht gedaan en buiten de hut gezet.

Echt de allerlaatste dag
'S morgens om 9.00 uur mochten we van het schip. De douane duurde natuurlijk weer veel te lang. Je komt namelijk de USA weer binnen, dus weer vingerafdrukken. Zucht. Maar goed, hoort erbij.
Om half 11 werden we met de andere Nederlanders opgehaald en werden we naar downtown Miami gebracht, naar Bayside. Hier wat gewinkeld, geluncht en met de skytrain de inner loop gedaan. Dit houdt in dat een rondje maakt door de binnenstad. Daarna nog even een paar blokken gewinkeld en toen werden we weer opgehaald en bij het vliegveld afgeleverd.
Via Miami en Atlanta weer richting het koude kikkerland....

Foto's en eventuele video's zal ik later plaatsen.

Groetjes vanaf airport Atlanta!!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ron en Betty:
    Prachtig !!!!
    Moet zeggen; boeiend geschreven ! We beleven het mee.
    Tot gauw
  2. Betty Kooij:
    26 januari 2017
    Leuk om jullie avonturen te lezen, hele goede reis en ik ben benieuwd naar de foto's xx
  3. Ma:
    26 januari 2017
    Wat een geweldige vakantie hebben jullie gehad, heel bijzonder! See you soon.
  4. Wilma:
    27 januari 2017
    Ja je beschrijft t allemaal beeldend Mont erg goed! Wat een prachtreis en wat hebben jullie weer mooie dingen beleefd en genoten! Wel ff afkicken hier he! Brrrr! Maar.... jullie hebben toch wat warmte van daar meegenomen naar hier! Thnx!
  5. Marion:
    27 januari 2017
    Idd, wel afkicken van het zonnetje en de warmte. Zoals beloofd heb ik wel wat zon meegenomen en wordt het ook hier iets warmer. Maar mijn bikini laat ik nog maar even in de kast.